Η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας ολοκληρώνει τον "Μεγάλο Περίπατο" της Αθήνας
Ετοιμη να ζήσει την τελευταία πράξη της
μεγαλύτερης πολεοδομικής παρέμβασης που υλοποιήθηκε στο κέντρο της τις τελευταίες δεκαετίες είναι η Αθήνα. Η προγραμματισμένη πεζοδρόμηση της λεωφόρου Βασιλίσσης Ολγας θα ολοκληρώσει τον «Μεγάλο Περίπατο» της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων της πρωτεύουσας, ένα όραμα γενεών που παραδίδει στην πόλη πεζόδρομο μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων. Από το Παναθηναϊκό Στάδιο μέχρι τον Κεραμεικό και το Γκάζι διαμορφώνονται συνθήκες ανεμπόδιστου, φιλικού προς τον πεζό περιπάτου. Μοναδική εξαίρεση η διέλευση των λεωφόρων Βασιλέως Κωνσταντίνου και Αμαλίας, που υποχρεωτικά θα συνεχίζει να γίνεται με την άδεια σηματοδότη.
Το έργο θα μπορούσε να υλοποιηθεί και πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά υπήρξε εισήγηση από τον Αθήνα 2004 να παραμείνει η λεωφόρος Βασιλίσσης Ολγας ανοιχτή για να εξυπηρετήσει την κυκλοφορία της πόλης το αθηναϊκό, ολυμπιακό καλοκαίρι. Το σχέδιο ξεχάστηκε, αλλά με την πάροδο του χρόνου επανήλθε στην επικαιρότητα. Βοήθησε και η συγκοινωνιακή μελέτη που απέδειξε αυτό που πολλοί Αθηναίοι φαντάζονται: ότι, δηλαδή, η συγκεκριμένη αρτηρία είναι δευτερευούσης σημασίας και δέχεται περιορισμένο κυκλοφοριακό φόρτο.
H συνολική ελεύθερη έκταση που θα παραδοθεί στους πεζούς είναι περίπου 20 στρέμματα. Αλλά οι συνέπειες της παρέμβασης είναι πολύ ευρύτερες. Ουσιαστικά ενοποιείται ένας μεγάλος χώρος πρασίνου και αρχαιοτήτων από την απόληξη της λεωφόρου Συγγρού μέχρι την οδό Βασιλίσσης Σοφίας. Ενοποιείται ο αρχαιολογικός χώρος του Ολυμπιείου με τον κήπο του Ζαππείου και τον Εθνικό Κήπο. Το τραμ παραμένει (προτείνονται νέοι ιστοί) και σε μεταβατική φάση τα τρόλεϊ (διαδρομή από Παγκράτι προς κέντρο) σε λωρίδα φιλική προς το περιβάλλον (ψυχρή άσφαλτος σε χρωματική απόχρωση κοντινή σε χωμάτινη επιφάνεια και η οποία δεν απορροφά θερμότητα). Εξυπακούεται ότι θα απαγορεύεται η διέλευση σε όλα τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.
Η παρέμβαση κινείται στο πνεύμα της ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων: λιτές αρχιτεκτονικές χειρονομίες, έμφαση στη φύτευση (με ιδιαίτερη προτίμηση στη χλωρίδα της Αττικής) και περιορισμένες κατασκευές. Πιο συγκεκριμένα προβλέπονται κάποιες αναστρέψιμες κατασκευές, με στόχο να παραμένει ο χώρος ζωντανός όλο το 24ωρο: περίπτερο, κέντρο πληροφόρησης, κέντρο ενοικίασης ποδηλάτων. Θα φυτευθούν τουλάχιστον 10.000 νέοι θάμνοι (λεβάντες, δενδρολίβανα, θυμάρι κ.ά.) και 270 νέα δένδρα (ελιές, κυπαρίσσια, βελανιδιές, πικροδάφνες κ.ά.). Θα χρησιμοποιηθούν ελληνικά υλικά: μάρμαρα Μεσολογγίου και σχιστολιθικές πλάκες Καβάλας. Η οριστική μελέτη έχει εγκριθεί από το ΚΑΣ, ενώ υπεγράφη και η σχετική υπουργική απόφαση από την υπουργό της υπηρεσιακής κυβέρνησης, κ. Τατιάνα Καραπαναγιώτη.
Οπως τα πάντα στην Ελλάδα αυτή την εποχή, το μεγάλο αγκάθι είναι η χρηματοδότηση η οποία επί του παρόντος εμφανίζεται εξασφαλισμένη. Υπάρχουν «δεσμευμένα» 3,5 εκατ. ευρώ για το έργο από το ΠΕΠ Αττικής με ευθύνη της Περιφέρειας και αν δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις από εγκρίσεις (η σοβαρότερη ήταν του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου), η ΕΑΧΑ θα μπορούσε να το δημοπρατήσει στις αρχές 2013, αν όχι και νωρίτερα, όπως μας ενημερώνει η πρόεδρος της εταιρείας κ. Ντόρα Γαλάνη. Ισως η πιο ενθαρρυντική ένδειξη για την υλοποίηση της πεζοδρόμησης είναι το γεγονός ότι η νέα ηγεσία στο υπουργείο Περιβάλλοντος έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο σχέδιο. Οσο για τις εργασίες δεν θα διαρκέσουν περισσότερο από 12 με 18 μήνες αν και θα απαιτηθεί η υλοποίησή του σε φάσεις για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης και των μέσων μαζικής μεταφοράς.