Αυτοκινητόδρομοι: Χάρη στις συμβάσεις του 2013 εγκαινιάζετε σήμερα τμήματα λέει ο Καλογιάννης
Αυτοκινητόδρομοι: Χάρη στις συμβάσεις του 2013 εγκαινιάζετε σήμερα τμήματα λέει ο Καλογιάννης
Σχετικά με την ομιλία του Πρωθυπουργού κ. Τσίπρα στα εγκαίνια του τμήματος Αρχαία Κόρινθος – Κιάτο του αυτοκινητόδρομου «Ολυμπία οδός», ο πρώη
αναπληρωτής Υπουργός Σταύρος Καλογιάννης έκανε την παρακάτω δήλωση:
Προκαλεί έκπληξη η πλήρης παραποίηση της αλήθειας, εκ μέρους του κ. Πρωθυπουργού, σε ό,τι αφορά τους αυτοκινητόδρομους που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Για την αποκατάστασή της επισημαίνω τα παρακάτω:
1. Ο κ. Πρωθυπουργός χαιρέτισε «τους εκπροσώπους των κατασκευαστικών εταιρειών που άρχισαν να δουλεύουν ξανά έργα που είχαν κολλήσει εδώ και αρκετά χρόνια».
Η αλήθεια είναι ότι τα έργα στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους: Ολυμπία οδός, Ιόνια, Μαλιακός – Κλειδί και Ε65, είχαν σταματήσει για δύο σχεδόν χρόνια, από το φθινόπωρο του 2010. Το καλοκαίρι του 2012 ξεκινήσαμε μία σκληρότατη διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους, τους κατασκευαστές, τις 42 δανειοδοτούσες τα έργα Τράπεζες και με τέσσερις Γενικές Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την άνοιξη του 2013 καταλήξαμε στην υπογραφή Συμφωνητικών επανεκκίνησης των έργων. Τον Μάιο του 2013 τα εργοτάξια πήραν μπροστά και τα επισκεφθήκαμε με τους κυρίους Αντ. Σαμαρά, Ευ. Βενιζέλο, Ν. Τσούκαλη (κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της ΔΗΜΑΡ). Μέχρι το τέλος του 2014 όλα τα εργοτάξια ήταν σε πλήρη εξέλιξη.
2. Ο κ. Πρωθυπουργός ανέφερε ότι «οι συμβάσεις των περιόδων 2006-7 και 2013-14, ήταν απολύτως επιζήμιες για το ελληνικό δημόσιο και δεν είχαν ούτε μία αράδα προστασίας του δημοσίου συμφέροντος».
Μα, κύριε Πρωθυπουργέ, εγκαινιάζετε έργα τα οποία έχουν κατασκευαστεί χάρη στις συγκεκριμένες συμβάσεις! Εσείς ούτε μία αράδα αυτών των συμβάσεων δεν αλλάξατε! Είχα την τιμή να είμαι υφυπουργός στο ΥΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 2004 – 2009 με Υπουργό τον κ. Σουφλιά και αναπληρωτής Υπουργός στο Υπ. Ανάπτυξης και Υποδομών το 2013-14, με Υπουργό τον κ. Χατζηδάκη. Διαβεβαιώνω κατηγορηματικά ότι οι συμβάσεις διασφάλιζαν απολύτως το δημόσιο συμφέρον, ήταν δε σύμφωνες με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο, γι’ αυτό άλλωστε εγκρίθηκαν απ’ όλες τις αρμόδιες Ευρωπαϊκές και Εθνικές Αρχές και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πριν κατατεθούν προς κύρωση στη Βουλή. Τότε, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ πετροβολούσαν με απαράδεκτο και εντελώς αστήρικτο τρόπο τις συμβάσεις και τα έργα, λαϊκίζοντας σε υπερθετικό βαθμό.
3. «Μέχρι τον Μάρτιο 2017 ολοκληρώνονται τα 5 μεγάλα έργα παραχώρησης αυτ/μων», τόνισε ο Πρωθυπουργός.
Η αλήθεια είναι ότι τους δύο, εκ των πέντε, αυτοκινητόδρομους, τον Μορέα και τον Μαλιακό – Κλειδί, τους παραδώσαμε ολοκληρωμένους σε ποσοστό 95%, δηλαδή σχεδόν έτοιμους. Η συγκυβέρνηση Σύριζα – ΑΝΕΛ επί έναν ολόκληρο χρόνο, το 2015, εγκατέλειψε τους αυτοκινητοδρόμους, με αποτέλεσμα να υπολειτουργούν ή να κλείσουν πολλά εργοτάξια (π.χ. Μαλιακός – Κλειδί, Αβγό Ιωαννίνων, κλπ) και να απολυθεί προσωπικό. Γι’ αυτό δεν δόθηκε σε κυκλοφορία κανένα νέο τμήμα της Ιόνιας. Την «διαπραγμάτευση» που επικαλείται ο Πρωθυπουργός, για την οποία μάλιστα περηφανεύεται ότι «εξοικονόμησε» χρήματα, την έκανε η Κυβέρνηση όταν προ ολίγων μηνών διαπίστωσε τον εκτροχιασμό των χρονοδιαγραμμάτων, μετά το καταστροφικό 2015. Έδωσε, δηλαδή, bonus στους παραχωρησιούχους ώστε να επιταχύνουν τους ρυθμούς των έργων και να καλυφθούν τα χρονοδιαγράμματα της ΕΕ μέχρι τον Μάρτιο 2017. Όλα τα έργα όμως παρουσιάζουν καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους.
4. Για το βόρειο κομμάτι του Ε65, από Τρίκαλα μέχρι Εγνατία οδό, χωρίς το οποίο ο αυτοκινητόδρομος μένει ακέφαλος, ο κ. Πρωθυπουργός δεν έκανε καμία αναφορά. Είναι όμως θέμα μείζονος σημασίας για τη δυτική Ελλάδα η χάραξη του εν λόγω τμήματος να κινηθεί προς ανατολάς και να συναντήσει την Εγνατία όσο πιο κοντά γίνεται στην Παναγιά Τρικάλων. Έχω καταθέσει στο Υπ. Υποδομών εναλλακτική χάραξη και πρέπει οι αρμόδιοι να τοποθετηθούν επ’ αυτής.
5. Δεν έκανε ο κ. Πρωθυπουργός καμία αναφορά στα διόδια. Αυτά στα οποία, σημερινοί Υπουργοί και Βουλευτές των Σύριζα/ΑΝΕΛ, «σήκωναν» καθημερινά τις μπάρες για να περάσουν ελεύθερα οι διερχόμενοι, υποσχόμενοι να τα καταργήσουν αμέσως μόλις γίνουν Κυβέρνηση, πυροδοτώντας το κίνημα «δεν πληρώνω». Και αυτές οι υποσχέσεις τους αποδείχθηκαν ψεύτικες!
Τα διόδια όχι μόνο λειτουργούν, αλλά τοποθετούνται και νέα, ενώ αυξάνεται η τιμή τους. Ανέφερε μόνο ο Πρωθυπουργός ότι πρέπει «να μπούμε σιγά – σιγά και στη λογική των αναλογικών διοδίων»! Γιατί «σιγά – σιγά» κ. Πρωθυπουργέ; Γιατί όχι αμέσως τώρα; Ενάμιση χρόνο κυβερνάτε, τι περιμένετε αλήθεια; Είχα δώσει γραπτώς, τον Μάρτιο 2013, σχετική εντολή στην Υπηρεσία να κινήσει τη σχετική διαδικασία. Γιατί δεν την υλοποιείτε;
Αυτή είναι η αλήθεια για τους αυτοκινητόδρομους. Ας μην επιχειρούν οι όψιμοι υποστηρικτές των πλεονεκτημάτων των συμβάσεων παραχώρησης να την παραποιούν συστηματικά. Ας χτίσουν πάνω στα θετικά που πετύχαμε τα προηγούμενα χρόνια. Και μία πρόταση: στα επόμενα εγκαίνια, ας προσκληθούν όλοι αυτοί που μόχθησαν γι’ αυτά τα έργα, που κατηγορήθηκαν από την αντιπολίτευση εντελώς άδικα, όπως αποδεικνύεται πανηγυρικά σήμερα, αλλά βλέπουν πανευτυχείς τους κόπους τους να αποδίδουν καρπό.