Ολυμπία Οδός: Και πάλι στη Βουλή η κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα
Άνοιξε δρόμους ο Γραμματέας. Απέδωσε καρπούς και
έθρεψε προσδοκίες η επίσκεψη του Γ.Γρ. των Έργων στην Πάτρα γράφουν οι τοπικές εφημερίδες της Πάτρας και συνεχίζουν... Ο Στράτος Σιμόπουλος ήταν και σαφής και ζεστός και αποτελεσματικός, αναφερόμενος στο έργο της Ολυμπίας Οδού είπε:
«κανένα τμήμα του έργου δεν θα απενταχθεί ή θα εξαιρεθεί. Αυτό που μπορεί να συμβεί είναι να πάμε χρονικά λίγο πίσω και ενδεχομένως κάποιο τμήμα να περάσει την επόμενη προγραμματική περίοδο (2014-2020) ως έργο γέφυρα. Πάντως το έργο θα γίνει σε όλο του το μήκος, όπως έχει σχεδιαστεί, δηλαδή από την Κόρινθο ως την Πάτρα, τον Πύργο και την Τσακώνα. Η πολιτική απόφαση λέει πως θα κατασκευαστεί ως την Τσακώνα και σε αυτό δεν έχει αλλάξει τίποτα» .
Ο Υπουργός όμως κ. Κωστής Χατζηδάκης έχει τοποθετηθεί δημοσίως τελείως διαφορετικά. Εφόσον η ενημέρωση από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών λάβει «σάρκα και οστά», όπερ και το πιθανότερο, η Ολυμπία Οδός θα φτάσει μέχρι την Πάτρα και όχι μέχρι Τσακώνα, όπως είχε συμφωνηθεί και συμβασιοποιηθεί να εκτελεσθεί με αυστηρές ρήτρες, επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή, τότε θα πρόκειται για το χειρότερο δυνατό σενάριο.
Ολόκληρη η Δυτική Αχαΐα, από την έξοδο της περιμετρικής και πέρα και μαζί ολόκληρος ο νομός Ηλείας, με την απόφαση του Κωστή Χατζηδάκη θα παραμείνουν αποκομμένοι από το σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και παράλληλα θα καταδικασθούν -από τους Α. Σαμαρά, Ε. Βενιζέλο και Φ. Κουβέλη- σε συνθήκες χρόνιας αναπτυξιακής υστέρησης. Κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να απαντήσει το : «για πόσα χρόνια».
Δεν νοείται ανάπτυξη χωρίς συνδυασμένες μεταφορές.(..) Μπορεί ο αρμόδιος Υπουργός Κωστής Χατζηδάκης να δηλώνει ικανοποιημένος για το σύνολο των οδικών αξόνων της χώρας που «ενώ είχαν παγώσει» αυτός «πέτυχε» μια συμφωνία για την επανεκκίνηση -εκείνος όμως μόνο ξέρει γιατί είναι χαρούμενος - όλοι οι άλλοι, όλων των κομμάτων, αιρετοί και μη είναι εξοργισμένοι, γιατί ομόφωνα διαπιστώνουν, πως η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ γίνεται «θύμα» της κερδοσκοπικής «βουλιμίας».
Εάν υπογραφεί μια τέτοια «λεόντειος συμφωνία» κανέναν δεν πείθει ό, τι και να λέει ο Υπουργός, το τμήμα Πάτρα- Πύργος-Τσακώνα εγκαταλείφθηκε, παρά την συμβατική υποχρέωση των εθνικών και ξένων εργολάβων!!! Απέναντι στους νόμους της Ελληνικής Δημοκρατίας.
(...) Επειδή στη νέα συμφωνία επιδεικνύεται σκανδαλώδης εύνοια στις εταιρίες, που οδηγεί σε ολέθρια αποτελέσματα και καταδικάζει τη Δυτική Αχαΐα και ολόκληρη την Ηλεία.
Επειδή «αξίζει για μία ακόμη φορά να προτρέψω τον Πρωθυπουργό, τους αρμόδιους Υπουργούς, καθώς και σε όλους τους εξωκοινοβουλευτικούς, που «μαγειρεύουν» τη μεταβολή των όρων των συμβάσεων των ΜΕΓΑΛΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΑΞΟΝΩΝ, να ξαναδιαβάσουν- πιο προσεκτικά αυτή τη φορά- τις ερωτήσεις μου (και τις Αιτήσεις κατάθεσης εγγράφων) με αρ. πρωτ. 1901/119/20.9.2012, και 4012/363/15.11.12 καθώς και το κατηγορητήριο του εισαγγελέα εναντίον της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., που συμπεριλαμβάνει στις βαριές κατηγορίες και την παράλειψη είσπραξης ποινικών ρητρών, για όσες κατέπεσαν, ή έπρεπε να καταπέσουν, (όπως στην ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ) την διπλοπληρωμή εργασιών που είχαν ήδη τιμολογηθεί, την παράνομη καταβολή αποζημιώσεων κ.α.
Εκεί θα βρουν πολλές ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ και ιδιαίτερα στην Ολυμπία Οδό.
(...) Καλείστε να επανεξετάσετε την απαράδεκτη υποχώρηση σας απέναντι στους μεγαλοεργολάβους και να απαντήσετε στα κάτωθι συγκεκριμένα ερωτήματα:
1. Έχετε ζητήσει γνωμάτευση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, για την δυνατότητα υπογραφής νέων συμβάσεων, με διαφορετικά φυσικά αντικείμενα;
2. Γιατί δεν καταρρίψατε τις εγγυητικές επιστολές και δεν ενεργοποιήσατε τις ποινικές ρήτρες, προκειμένου να ασκήσετε πίεση ισχυρή και πραγματική στις αντισυμβαλλόμενες κοινοπραξίες ώστε να ολοκληρώσουν το έργο της Ολυμπίας Οδού όπως έχουν υποχρέωση από το πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης, χωρίς την τροποποίηση της και χωρίς μειώσεις στο φυσικό και τεχνητό αντικείμενο της;
3. Με ποιο νομικό, ηθικό, πολιτικό δικαίωμα, συζητάτε το ενδεχόμενο ο αυτοκινητόδρομος να σταματήσει στην Πάτρα και να μην φτάσει στην Τσακώνα;
4. Υπάρχει πρόθεση διοικητικής και δικαστικής έρευνας, για τον εντοπισμό των σχετικών περιπτώσεων, καθ΄ ο μέρος οι υποθέσεις δεν έχουν παραγραφεί και παραπομπής των υπευθύνων στη δικαιοσύνη;
5. Μελετάται η τροποποίηση των όρων χρηματοδότησης μεταξύ του Ελληνικού δημοσίου, των αναδόχων και των Τραπεζών καθώς και ο τρόπος χρηματοδότησης του έργου, ο οποίος συνιστά τμήμα της προσφοράς των αναδόχων και αντικείμενο των συμβατικών τους υποχρεώσεων.
6. Που εδράζεται αυτή η δυνατότητα του κ. Βιδάλη (Εθνικού Επαναδιαπραγματευτή);
Να κατατεθεί κάθε σχετικό έγγραφο, επιπλέον προτεινόμενες τροποποιήσεις των συμβάσεων παραχώρησης σε σχέση με το κοινοτικό δίκαιο, είναι συμβατές και υπακούουν σ΄ αυτό;
Να κατατεθεί κάθε σχετική νομική κ.α. γνωμάτευση των οργάνων του κράτους.
7. Υφίσταται έστω μερική αλλαγή του φυσικού αντικειμένου των έργων;
Εάν ναι ποια ή ποιες;
Να κατατεθεί η σχετική εισήγηση.
8. Έχει εξετασθεί και προσμετρηθεί ή μείωση κόστους του έργου.
Εάν ναι κατά ποιο τρόπο;
Να κατατεθούν όλα τα σχετικά.
9. Έχει υπολογισθεί συγκεκριμένα ένα πρόσθετο θέμα που προκύπτει εις όφελος των υπαρχόντων αναδόχων, που είναι το μειωμένο εργατικό κόστος το οποίο έχει προκύψει εδώ και 2 χρόνια, μετά την μείωση των μισθών τουλάχιστον κατά 30%;
Να κατατεθεί η αναλογιστική μελέτη.
Αυτή τη διαφορά θα την ωφεληθούν οι υπάρχοντες ανάδοχοι;
Οι οποίοι θα έπρεπε τουλάχιστον το 80% των έργων να τα έχουν ολοκληρώσει εδώ και 2 χρόνια;
10. Εάν υπάρξει μεταβολή σε τέτοιο βαθμό των όρων χρηματοδότησης, μεταβάλετε ουσιωδώς τους όρους της σύμβασης παραχωρήσεως;
Δεν είναι αυτονόητο ότι ένα διαφορετικό και ειδικότερα ένα τόσο ευνοϊκότερο χρηματοδοτικό πλαίσιο, γνωστοποιηθέν στο πλαίσιο της διαδικασίας συνάψεως της αρχικής συμβάσεως θα είχε οδηγήσει στη συμμετοχή στην εν λόγω διαδικασία πολύ περισσοτέρων διαγωνιζομένων και είναι ενδεχόμενο να είχε επιλεγεί μια άλλη προσφορά;
Τι θέση επ΄ αυτού έχει πάρει ο Νομικός Σύμβουλος του Υπουργείου.
Έχει επιληφθεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους;
Να κατατεθούν οι γνωματεύσεις τους.
11. Θεωρούν οι υπηρεσίες σας ότι εκτελούνται τα ως άνω δημόσια έργα;
Να κατατεθούν οι εκθέσεις των αρμόδιων υπηρεσιών με την υπογραφή των εχόντων την ευθύνη για την ομαλόρυθμη τήρηση των όρων των συμβάσεων.
12. Στο μεσοδιάστημα, καθότι οι ανάδοχοι των εν λόγω έργων εκμεταλλεύονται τα έργα εισπράττοντας αχρεωστήτως τα έσοδα των διοδίων, οι τελευταίοι αποκτούν αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των επιχειρήσεων που δεν συμμετέχουν στα έργα, οδηγώντας μάλιστα μερικές από τις τελευταίες σε βέβαιη εξαφάνιση από την αγορά;
13. Γνωρίζετε ότι σύμφωνα με πάγια νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η ύπαρξη κρατικής ενίσχυσης προϋποθέτει την πλήρωση πέντε βασικών στοιχείων που σήμερα καταφανώς παραβιάζονται ;
Έχει κινηθεί δικαστική διαδικασία;
Να κατατεθεί η σχετική παραγγελία.
Έχουν ρωτηθεί οι Νομικές Υπηρεσίες του Αρμόδιου Υπουργείου;
Έχει αποφανθεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους;
Να κατατεθεί κάθε σχετικό ερώτημα και κάθε σχετική απάντηση.
12α. Βάση ποιών διατάξεων, ποιού νόμου και ποιών άρθρων της σύμβασης, εξακολουθεί να γίνεται η είσπραξη των διοδίων από τους αναδόχους;
Μήπως αυτό συνιστά κρατική ενίσχυση;
14. Η επιμήκυνση του χρόνου της παραχώρησης σε σχέση με το κοινοτικό δίκαιο μπορεί να περιορίζει τον ελεύθερο ανταγωνισμό, πέραν των όσων είναι αναγκαία για να εξασφαλιστεί η απόσβεση των επενδύσεων και η εύλογη απόσβεση των επενδυμένων κεφαλαίων, ενώ παράλληλα για να διατηρείται για τον ανάδοχο ο κίνδυνος που είναι συνυφασμένος με την εκμετάλλευση;
15. Η επιμήκυνση της διάρκειας της παραχώρησης μέχρι τουλάχιστον το έτος 2042, θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα, ακόμα και τη μη προκήρυξη ανάλογου αριθμού και κόστους έργων, πριν από το έτος 2040 – 2045;
16. Που στηρίζουν την εξουσιοδότηση που έχουν παράσχει στο κ. Βιδάλη και από πού προκύπτει ότι έχει το δικαίωμα να προχωρήσει στη Σύμβαση Παραχώρησης οδικού άξονα «ΠΑΘΕ-Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» αφού αυτή ορίζει ότι η ολοκλήρωση των έργων έπρεπε να πραγματοποιηθεί εντός συγκεκριμένου χρόνου;
17. Γνωρίζει ο Υπουργός Δικαιοσύνης εάν έχουν επιληφθεί για τα παραπάνω θέματα οι Οικονομικοί Εισαγγελείς; Θα επιληφθούν αν δεν το έχουν ήδη κάνει;
18. Τέλος έχουν ερωτηθεί τα αρμόδια Κοινοτικά Όργανα εάν υπάρχει παραβίαση της συνθήκης από κράτος μέλος κατά τα άρθρα 258 της Συνθ. Λ.Ε.Ε;
Να κατατεθεί η αλληλογραφία.
-Έχει ζητηθεί άδεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επαναδιαπραγμάτευση σύμφωνα με όσα ανωτέρω αναφέρω;
Να κατατεθεί η αλληλογραφία.
-Έχει δοθεί έγκριση, προκειμένου να αποφευχθεί η χρηματική επιβάρυνση του Ελληνικού Κράτους, από τυχόν έκνομες ενέργειες κρατικών αξιωματούχων;
Να κατατεθεί η αλληλογραφία.
-Προτίθεται οι αρμόδιοι Υπουργοί να ζητήσουν την ποινική έρευνα και τον ποινικό κολασμό των υπευθύνων εργολάβων και κρατικών λειτουργών καθώς και τον χρηματικό καταλογισμό τους για τη ζημία του Δημοίου, για όλα αυτά τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Να κατατεθεί η αλληλογραφία.
-Προτίθενται οι Υπουργοί να ζητήσουν τον έλεγχο πόθεν έσχες των υπευθύνων κρατικών λειτουργιών;
Να κατατεθεί η αλληλογραφία.
19. Είναι αλήθεια ή ψέματα ότι ο κ. Σταύρος Καλογιάννης, αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, στην προ μηνών συζήτηση στη Βουλή, υποστήριξε αυτολεξεί ότι:
Δεν περικόπτεται το φυσικό αντικείμενο των έργων. Χρονικά μετατίθενται συγκεκριμένα κομμάτια, σε ορισμένα εκ των οποίων έχουμε ακόμη εκκρεμότητα στο Συμβούλιο της Επικρατείας;
Εάν ναι, τι σημαίνει επακριβώς;
20. Είναι αλήθεια ότι ακόμα και για το τμήμα της Εθνικής οδού Πάτρα-Πύργος, γίνεται μόνο μια αόριστη μνεία σύμφωνα με την οποία, δεδομένου ότι οι απαλλοτριώσεις του έργου έχουν συντελεστεί κατά 70%, θα μπορεί στο μέλλον να γίνει ως δημόσιο έργο και με αποκλειστικά δημόσια δαπάνη;
-Με ποιο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων;
21. Δεν είναι προφανές λοιπόν κ. Πρωθυπουργέ ότι η παραπομπή του έργου στις δημόσιες δαπάνες έχει τον χαρακτήρα της «παρηγοριάς στον άρρωστο…»;
22. Είναι αλήθεια ότι οι αρμόδιοι πήραν εντολή και απεντάσσουν δεσμευμένες ζώνες της Ηλείας;
23. Ποιο συγκεκριμένα είναι αλήθεια έγινε άρση απαλλοτριώσεων μετά την Ολυμπία;
24. Είναι αλήθεια ότι ενώ οι παράγοντες Αχαΐας και Ηλείας περιμένουν τη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, που όπως εγράφη στο τοπικό τύπο, «τακτοποίησε «κατόπιν ενεργειών του» ο συντοπίτης Αναπληρωτής Υπουργός, προκειμένου να διατυπώσουν την εύλογη αξίωση, να καλύψει η «Ολυμπία» και τον άξονα Πάτρα-Πύργος και παρ΄ όλα αυτά οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει ξεκινήσει η «έκπτωση» και ότι το έργο «χάνεται»;
25. Προτίθενται ο κ. Πρωθυπουργός και οι Υπουργοί να στείλουν στην Δικαιοσύνη, στον Επιθεωρητή κ. Λ. Ρακιντζή και στους Οικονομικούς Εισαγγελείς κ.κ. Γρ. Πεπόνη και Σπ. Μουζακίτη την σύμβαση, κάθε σχετικό ερώτημα, όπως και κάθε καταγγελία προκειμένου αυτοί να εξετάσουν το σύννομο των ενεργειών του κ. Βιδάλη και όλων των εμπλεκόμενων πολιτικών και κρατικών αξιωματούχων λειτουργών;
Εάν ναι να κατατεθούν τα σχετικά διαβιβαστικά έγγραφα. Εάν όχι γιατί αρνούνται;
26. Θα ενημερώσει ο Υπουργός Οικονομικών τους κοινοτικούς μας και τους πιστωτές μας ότι το Ελληνικό Δημόσιο έχει λαμβάνει επιστροφές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, από παρανομήσαντες εθνικούς εργολάβους, ότι υπάρχουν ισοδύναμα μέτρα εξοικονόμησης και ανάκτησης χρημάτων από κρατική σπατάλη, ώστε να μειωθεί η επιβάρυνση των πλέον οικονομικά αδυνάτων;
Τι θα πράξει ο Υπουργός Οικονομικών με τη σειρά του για να εντοπίσει τις καταγγελλόμενες περιπτώσεις, ώστε να εγγράψει τα σχετικά ποσά στον επόμενο προϋπολογισμό ως έσοδα;