Κεντρική Οδός Ε65: ο μεγάλος χαμένος, ο μόνος αυτοκινητόδρομος χωρίς αρχή και τέλος
Κουτσουρεμένος, μικρός και απομονωμένος ο Ε65
Μεγάλη είναι η απογοήτευση σε Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία και Δυτική Μακεδονία καθώς η Κεντρική Οδός Ε65 είναι η μεγάλη χαμένη των
διαπραγματεύσεων των εταιρειών παραχώρησης με την Κυβέρνηση. Το έργο που θα ένωνε την Λαμία με την Εγνατία μέσω Δυτικής Θεσσαλίας έγινε ένας αυτοκινητόδρομος χωρίς αρχή και τέλος.
Όλοι μιλούσαν για το κακό σενάριο να μην κατασκευαστεί το βόρειο άκρο του δρόμου αλλά τελικά στην επιφάνεια ήρθε ένα ακόμα χειρότερο καθώς εκτός αρχικού αντικειμένου βγαίνει και το τμήμα Λαμία-Α/Κ Ξυνιάδας που αποτελεί το νότιο τμήμα του έργου.
Πλέον το αντικείμενο κατασκευής του αυτοκινητόδρομου είναι από τον Α/Κ Ξυνιάδας μέχρι τον Α/Κ Τρικάλων με συνολικό μήκος 95 χιλιόμετρα. Τα ερωτήματα που δημιουργούνται είναι περισσότερα από εκείνα που λύθηκαν με τις χθεσινές ανακοινώσεις. Όπως είπε ο Υπουργός δεν περικόπτεται οριστικά το έργο αλλά μετατίθεται χρονικά.
Το πρώτο ερώτημα που δημιουργείται είναι πως θα συντηρηθεί εμπορικά ένα έργο που ξεκινά από το πουθενά και τελειώνει σε μία μεσαία Περιφερειακή πόλη όπως είναι τα Τρίκαλα. Η καθημερινή κίνηση δεν θα μπορεί να περιλαμβάνει οχήματα μέσω του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού καθώς η δυσχερής σύνδεση που υπάρχει σήμερα παραμένει.
Το δεύτερο ερώτημα είναι το πότε και με ποια χρηματοδότηση θα κατασκευαστούν: το νότιο τμήμα Λαμία-Α/Κ Ξυνιάδας μήκους 30χλμ και το βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία μήκους 70χλμ. Αυτά τα δύο τμήματα είναι 100χλμ σε μήκος και αποτελούν την αρχή και το τέλος του έργου. Ουσιαστικά θα κατασκευαστεί λιγότερο από το 50% του αρχικού μήκους του δρόμου. Ειδικότερα για το νότιο τμήμα δεν έχει αναφερθεί πρόβλημα με απαλλοτριώσεις και προσφυγές.
Η χτεσινή απόφαση εκτός από την Στερεά Ελλάδα και την Δυτική Θεσσαλία που περνά ο δρόμος επηρεάζει και την Δυτική Μακεδονία περισσότερο και την Ήπειρο λιγότερο που «χάνουν» το δικαίωμα επιλογής διαδρομής και υποχρεώνονται (ειδικά στην Δυτική Μακεδονία) σε χρήση της Ιόνιας Οδού ή του ΠΑΘΕ μεγαλώνοντας τον χρονοαπόσταση της διαδρομής.
Το μεγαλύτερο αρνητικό του «νέου» Ε65 είναι πως θα είναι ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος που δεν θα ενώνεται με κανένα άλλο αυτοκινητόδρομο της χώρας και φυσικά δεν έχει πρόσβαση στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Ενδιαφέρον θα έχει να δούμε τις αντιδράσεις τόσο από τις τοπικές κοινωνίες όσο και από τις 4 Περιφέρειες που πρόσφατα είχαν αντιδράσει πολύ έντονα.
Ο ΝΕΟΣ ΜΙΚΡΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ
Με το νέο πλάνο κατασκευής, της πρώτης φάσης το μήκος του αυτοκινητόδρομου Ε65 θα είναι ίσος με τον Κάθετο άξονα της Εγνατίας, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και μικρότερος από τον κάθετο άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο.
Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες και την ΕΕ, αναμένεται η κύρωση από τη Βουλή και η υπογραφή της σύμβασης. Ερώτημα είναι και το νέο χρονοδιάγραμμα για το έργο του Ε65.