Οι 60 ημέρες που θα κρίνουν το μέλλον 4 μεγάλων έργων
Η επανεκκίνηση των συμβάσεων παραχώρησης είναι απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση αφού θα αποτελέσει κλειδί
για την ανάπτυξη και κυρίως θα δημιουργήσει για πρώτη φορά, ύστερα από δύο χρόνια, ευνοϊκό κλίμα για επενδύσεις στη χώρα μας. Το αντίθετο, σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα ισοδυναμεί με καταστροφή και θα απομακρύνει οποιονδήποτε σκέφτεται να αναζητήσει επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα. Λοιπόν, ένα από τα πιο κρίσιμα στοιχήματα για την οικονομία «παίζεται» για τη νέα κυβέρνηση έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Την ημερομηνία αυτή έχει θέσει ως στόχο ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς και ο αρμόδιος υπουργός Κ. Χατζηδάκης ώστε να επιτευχθεί η συμφωνία που θα ξεμπλοκάρει τα τέσσερα μεγάλα οδικά έργα που παραμένουν παγωμένα, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης,εδώ και περίπου δύο χρόνια. Η επανέναρξη της κατασκευής των έργων, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 6 δισ. ευρώ και αποτελούν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους ιδιωτικές επενδύσεις -οι μόνες που μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα αυτή τη στιγμή στη χώρα μας- θα προσφέρει βαθιά ανάσα στην πραγματική οικονομία.
Θέσεις εργασίας
Υπολογίζεται ότι μπορούν να δημιουργηθούν έως και 30.000 άμεσες θέσεις εργασίας, ενώ θα φτάσουν και τις 60.000 θέσεις αν συνυπολογιστεί η επιρροή των έργων στην περιφέρεια και τους «συγγενείς» των κατασκευών, οικονομικούς κλάδους.
Αυτά τα έργα υπολογίζεται ότι θα συνεισφέρουν πάνω από 2% στο ΑΕΠ ανά έτος. Όπως σημειώνουν οικονομικοί παράγοντες, εάν στις 30 Σεπτεμβρίου δεν υπάρξει συμφωνία τότε αυτό θα σημαίνει ότι το άμεσο μέλλον της ελληνικής οικονομίας δεν είναι ευοίωνο. Κι αυτό γιατί η επανέναρξη της χρηματοδότησης των έργων θα αποτελούσε κλειδί για το άνοιγμα κι άλλων επενδύσεων στη χώρα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι τα έργα αυτά έχουν χαρακτηριστεί και ως «η μανιβέλα της ανάπτυξης».
Για αυτούς τους λόγους άλλωστε τα τέσσερα έργα βρίσκονται πολύ ψηλά στην αντζέντα της τρόικας κι αποτελούν και τη βασική προτεραιότητα του Κωστή Χατζηδάκη στο τιμόνι του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών. Ήδη, έπιασε δουλειά ο ειδικός διαπραγματευτής Ευθύμιος Βιδάλης εκ μέρους του Δημοσίου που τοποθετήθηκε πριν λίγες ημέρες με απόφαση του πρωθυπουργού για να «κάτσει στο τραπέζι» με τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους.
Ο στόχος είναι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου να επέλθει η οριστική συμφωνία μεταξύ των πλευρών και μέχρι το τέλος του χρόνου να ολοκληρωθεί η επεξεργασία των νέων συμβάσεων κι αυτές να κυρωθούν από τη Βουλή. Στο υπουργείο εκτιμούν πάντως ότι οι εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν πριν την ψήφιση των συμβάσεων και αμέσως μετά την επίτευξη της συμφωνίας.
Στη κυβέρνηση αισιοδοξούν ότι μπορούν να υλοποιηθούν οι στόχοι και θεωρούν ότι κλειδί για αυτό μεταξύ άλλων θα παίξει και η δημιουργία του Ταμείου Επιμερισμού Κινδύνου που συμφωνήθηκε μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Σύμφωνα με το σχέδιο η τράπεζα θα υποστηρίξει την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων με μόχλευση πόρων, που θα εγγυοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ. Ήδη η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που κατέθεσε πρόταση για μόχλευση πόρων μέσω της ΕΤΕπ, για την ένταξη στα ομόλογα έργου, του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου).
Το σχέδιο που ουσιαστικά βρίσκεται στο τραπέζι αυτή τη στιγμή είναι η παροχή ελληνικής εγγύησης ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τα «αδιάθετα» του ΕΣΠΑ ώστε να εξασφαλιστεί η εμπλοκή της ΕΤΕπ με τρόπο που άμεσα ή έμμεσα (μέσω μόχλευσης) να διατεθούν 6,5 δισ. ευρώ για την υλοποίηση των έργων. Από την επανεκίνηση των μεγάλων οδικών έργων εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό και η συνέχιση της παραγωγής έργων στην χώρα.
Αν επιλυθούν τα προβλήματα και ξανανοίξουν οι κρουνοί της χρηματοδότησης για τα τέσσερα οδικά έργα παραχώρησης θα δοθεί η δυνατότητα να γίνουν ελκυστικά για επενδύσεις και άλλα έργα παραχώρησης στην Ελλάδα, αρχής γενομένης από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που αποτελούν ένα ώριμο έργο και η αξία του ξεπερνά το 1 δισ.
Στην ίδια λίστα βρίσκεται και το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης αξίας περίπου ένα δισ. ευρώ άλλα και ο άξονας Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη και οι ζεύξεις Λευκάδας και Σαλαμίνας, έργα που προκηρύχθηκαν μάλιστα από την κυβέρνηση Παπαδήμου. Το συνολικό κόστος αυτών των έργων υπολογίζεται σε 800 εκατ. ευρώ.
Τα έργα και οι αλλαγές
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός - Κλειδί): Εχει προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό, εκκρεμούν όμως έργα και πληρωμές. Θεωρείται καθοριστικής σημασίας αφού περιλαμβάνει την παράκαμψη του δύσκολου τμήματος των Τεμπών, που έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στις μετακινήσεις λόγω της επικινδυνότητας του εδάφους.
Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα): Το πιο δύσκολο τεχνικά έργο. Οι εργασίες έχουν προχωρήσει άλλα σχεδιάζεται αλλαγή του φυσικού αντικειμένου. Βασικός στόχος είναι στη νέα σύμβαση να μπει οπωσδήποτε το τμήμα μέχρι την Πάτρα και γίνεται προσπάθεια ώστε ο δρόμος να φτάσει μέχρι τον Πύργο και την Αρχαία Ολυμπία. Θεωρείται μάλλον δεδομένο ότι θα βγει εκτός το τμήμα από Πύργο μέχρι Τσακώνα λόγω κυρίως και των περιβαλλοντικών θεμάτων, που έχουν προκύψει στο πέρασμα της λίμνης Καιάφα.
Ιόνια Οδός (Αντίρριο - Ιωάννινα και Αθήνα - Σκάρφεια): Εδώ τα χρονοδιαγράμματα είναι αρκετά πίσω και θα απαιτηθούν αλλαγές χάραξης σε διάφορα σημεία της διαδρομής στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Στην ίδια σύμβαση περιλαμβάνεται και το τμήμα Αθήνα - Σκάρφεια του ΠΑΘΕ στο οποίο δεν απαιτείται εκτέλεση έργων άλλα συντήρησης και λειτουργίας.
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε 65 (Σκάρφεια - Λαμία - Τρίκαλα - Εγνατία Οδός): Το πλέον καθυστερημένο έργο. Κι εδώ προβλέπεται αλλαγή χάραξης σε πολλά σημεία, ενώ ίσως μετατεθεί το τμήμα Καλαμπάκα - Εγνατία για το μέλλον.
Αξονας Μορέας (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα): Είναι το μόνο από τα πέντε έργα που δεν αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα, αφού έχει υλοποιηθεί ήδη κατά το μεγαλύτερο μέρος του. Πρόσφατα παραδόθηκαν και άλλα 22 χλμ. στο νομό Μεσσηνίας, ενώ απομένουν λίγες εργασίες για την πλήρη ολοκλήρωσή του.
Ευθύμιος Βιδάλης
Ο άνθρωπος που ανέλαβε τη δύσκολη αποστολή
Ο Ευθύμιος Βιδάλης διορίστηκε από τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά κατόπιν εισήγησης του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών Κ. Χατζηδάκη για να αναλάβει το δύσκολο έργο της διαπραγμάτευσης με τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους. Ο κ. Βιδάλης, ο οποίος θα εργαστεί αμισθί, διαθέτει μακρά εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.
Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Harvard με ΒΑ στις Πολιτικές Επιστήμες και με σπουδές μιοίκησης Επιχειρήσεων (ΜΒΑ) στο Harvard Graduate School of Business Administra-tion. Είναι αντιπρόεδρος του μ.Σ. του ΣΕΒ, πρόεδρος του Συμβουλίου ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και έχει διατελέσει υψηλόβαθμό στέλεχος σε μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας και του εξωτερικού. Ακόμη, χρημάτισε πρόεδρος του Συνδέσμου Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΣΜΕ) από το 2005 έως το 2009.
Του Κασσιανού Τζέλη
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.