ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΠΟΓΕΙΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ METRO ΣΤΟ ΑΙΓΑΛΕΩ
Αργύρης Αλεξανδρής, Θωμάς Χουλιαράς, Πολιτικοί Μηχανικοί, Όμιλος Τεχνικών Μελετών ΑΤΕ
Θεόδωρος Κοντογιαννόπουλος, Βαγγέλης Περγαντής, Εμμανουήλ Ουρανός, Πολιτικοί Μηχανικοί, Αττικό Μετρό Α.Ε.
Τάσος Αρανίτης, Πολιτικός Μηχανικός ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ ΑΤΕ
Αντώνης Τσάκας, Πολιτικός Μηχανικός (παλ. ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ ΑΤΕ) τώρα ΤΕΡΝΑ ΑΤΕ
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Για την κατασκευή του σταθμού του Μετρό Αθηνών στο Αιγάλεω, στα πλαίσια της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό Αθηνών, απαιτήθηκε η υπόγεια διάνοιξη και επένδυση με οπλισμένο σκυρόδεμα ενός θαλάμου καθαρού ανοίγματος περί τα 20 m και μήκους 110 m. Ο σχεδιασμός της μόνιμης επένδυσης του υπόγειου σταθμού καθώς και των υπόλοιπων δομικών στοιχείων της κατασκευής, απαίτησε τη μελέτη εναλλακτικών διαμορφώσεων για την αναζήτηση βέλτιστων λύσεων τόσο από στατικής απόψεως όσο και από κατασκευαστικής.
Η υλοποίηση της σημαντικής αυτής κατασκευής σε στενά χρονικά πλαίσια ολοκληρώθηκε με την προσεκτική επιλογή κατάλληλου εξοπλισμού για την σκυροδέτηση καθώς και την αποτελεσματική οργάνωση του εργοταξίου.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Για την κατασκευή του σταθμού του Αιγάλεω, της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό Αθηνών, που είναι σε λειτουργία από το 2004, απαιτήθηκε η υπόγεια διάνοιξη ενός θαλάμου ανοίγματος 21 m, μήκους 110 m, σε μικρό υπερκείμενο που τοπικά φθάνει τα 8.5 μόλις μέτρα και στη συνέχεια η κατασκευή εντός αυτού της επένδυσης και της κτιριακής κατασκευής του σταθμού. Ο υπόγειος θάλαμος διανοίχθηκε κάτω από την Ιερά οδό στην πλατεία Εσταυρωμένου του Αιγάλεω σε μια αρκετά πυκνοδομημένη περιοχή με βαριά οδική κυκλοφορία.
Για την εξυπηρέτηση των λειτουργικών απαιτήσεων του σταθμού (κίνηση των συρμών και διακίνηση κοινού) η αποβάθρα τοποθετήθηκε στο κέντρο της υπόγειας αίθουσας, επιλογή που είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της απόστασης των δύο αξόνων κίνησης των συρμών που φθάνει τα 15 m. Η τοποθέτηση της αποβάθρας στο κέντρο του σταθμού οδηγεί τελικά στην ανάγκη κατασκευής ενός υπογείου θαλάμου σημαντικού πλάτους, που όπως προαναφέρθηκε φθάνει τα 21 μέτρα (καθαρό άνοιγμα 20 m) και αποτελεί τον ευρύτερο υπόγειο θάλαμο που έχει κατασκευαστεί στα πλαίσια των έργων του Μετρό Αθηνών.