ΝΕΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ ΑΤΤΙΚΗΣ
Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ - Συνέντευξη Τύπου
Στις 2 Ιουνίου του 2008 παρουσιάσαμε μετά από διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους Δήμους το γενικό σχεδιασμό των «Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής». Στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι σήμερα λάβαμε υπόψη μας επιπλέον έγγραφες και προφορικές παρατηρήσεις και προτάσεις τους και έχουμε ολοκληρώσει όλες τις τεχνικές, περιβαλλοντικές, κυκλοφοριακές και οικονομικές μελέτες.
Σήμερα παρουσιάζουμε τον ολοκληρωμένο και αναθεωρημένο σχεδιασμό του συνόλου των έργων. Η διαβούλευση θα διαρκέσει περίπου δύο μήνες και στη συνέχεια, αφού λάβουμε υπόψη μας τις παρατηρήσεις και προτάσεις των φορέων, θα ακολουθήσει η δημοπράτηση του έργου, τον προσεχή Μάιο.
Με τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής, συνολικού μήκους 62,355 χλμ. και προϋπολογισμού 1,658 δισ. ευρώ διπλασιάζουμε τους ασφαλείς και σύγχρονους αυτοκινητόδρομους ταχείας κυκλοφορίας μέσα στο Λεκανοπέδιο και συμβάλλουμε αποφασιστικά στην περιβαλλοντική αναβάθμιση και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των αστικών κέντρων της Αττικής.
Επιπλέον πρέπει να αναφερθούν και τα άλλα 28,5 χλμ. αυτοκινητόδρομων που ωριμάζουν ήδη σε επίπεδο οριστικής μελέτης και πρόκειται να κατασκευαστούν ως δημόσια έργα με δεσμευμένα κονδύλια της Δ' Προγραμματικής Περιόδου. Αυτά είναι:
- Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, μέχρι την Εθνική Οδό.
- Η επέκταση της οδού Λαυρίου με παράκαμψη του Μαρκόπουλου και του Λαυρίου.
- Ο περιφερειακός άξονας Παιανίας - Μαρκόπουλου με παράκαμψη Παιανίας και Κορωπίου.
- Η μερική υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας.
Με τα παραπάνω έργα και τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής, συνόλου 90,85 χλμ., σχεδόν ολοκληρώνονται και ουσιαστικά εξαντλούνται οι ανάγκες για την κατασκευή σημαντικών οδικών αξόνων στην περιοχή της Αττικής.
Πράγματι, με την κατασκευή των νέων αυτών αυτοκινητόδρομων ολοκληρώνεται ο μεγάλος εσωτερικός περιφερειακός δακτύλιος του Λεκανοπεδίου και βελτιώνεται ουσιαστικά η καθημερινή ζωή των κατοίκων του. Επιπλέον, με την κατασκευή του Νοτιοανατολικού τμήματος του εξωτερικού περιφερειακού δακτυλίου της Αττικής μέχρι τη Ραφήνα, ανοίγεται ο δρόμος για την ολοκλήρωσή του, δηλαδή για την σύνδεσή του με τον υπεραστικό αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Λαμίας στις Αφίδνες, μήκους άλλων 25 χλμ.
Το 2004 όλοι γνωρίζαμε ότι η Ελληνική Περιφέρεια είχε σχεδόν εγκαταλειφθεί από πλευράς μεγάλων υποδομών σε οδικούς άξονες, λιμάνια και αεροδρόμια. Ασχοληθήκαμε λοιπόν εντατικά με έργα της Περιφέρειας και μεταξύ άλλων, έχουμε αναθέσει μετά από διεθνείς διαγωνισμούς τους «Δρόμους Ανάπτυξης», τα έξι μεγάλα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, που έχουν ήδη αρχίσει να κατασκευάζονται. Με αυτά δημιουργούνται 1.417 χλμ. νέων σύγχρονων αυτοκινητόδρομων, συνολικού προϋπολογισμού 8,6 δισ. ευρώ. Επίσης δημοπρατήσαμε με το νέο νόμο και κατασκευάζονται με δημόσιους και κοινοτικούς πόρους, οδικοί άξονες, λιμάνια, αεροδρόμια, υδροαρδευτικά έργα, καθώς και το Μετρό Θεσσαλονίκης, συνολικού προϋπολογισμού άλλων 11,6 δισ. ευρώ.
Με τα έργα αυτά γίνεται μία πραγματική κοσμογονία στην ελληνική περιφέρεια και ποτέ άλλοτε δεν έχουν κατασκευαστεί τόσα πολλά έργα σε όλη τη χώρα! Υλοποιούμε ανεκπλήρωτες προσδοκίες πολλών δεκαετιών.
Ήρθε λοιπόν η ώρα να προχωρήσουμε και ένα σπουδαίο σύνολο άκρως απαραίτητων οδικών έργων στο Λεκανοπέδιο, όπως αναφέραμε παραπάνω.
Θέλω σε αυτό το σημείο να επισημάνω ότι οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής είναι ένα πολύ σημαντικό περιβαλλοντικό έργο. Το κόστος του έργου έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς επελέγη η λύση της πλήρους υπογειοποίησης στην δυτική πλευρά του Υμηττού. Έτσι, παραμένουν ανέγγιχτες οι παρυφές του Υμηττού προς Βύρωνα, Ηλιούπολη, Αργυρούπολη και Ελληνικό, με πλήρη υπογειοποίηση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού.
Η λύση αυτή με την περιβαλλοντική μελέτη, θα αποσταλεί εντός δύο (2) ημερών στην αρμόδια Περιφέρεια και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και σε όλους τους όμορους Δήμους, παρότι δεν το προβλέπει ο Νόμος. Το Υπουργείο θα λάβει υπόψη του τις παρατηρήσεις τους και στη συνέχεια θα προχωρήσει στη δημοπράτηση του έργου.
Η προκήρυξη του νέου διεθνούς διαγωνισμού με Σύμβαση Παραχώρησης θα γίνει από μηδενική βάση και σε μία φάση. Δεν ισχύει δηλαδή η προεπιλογή που έχει γίνει προ ετών, διότι πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό έργο. Η προκήρυξη, θα γίνει εντός του Μαΐου και αν δεν υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με ενστάσεις, μπορούμε προς το τέλος του χρόνου να έχουμε ανάδοχο. Δεδομένου ότι ο χρόνος κατασκευής των υπερεπειγόντων αυτών έργων, θα αποτελέσει διαγωνιστικό μέγεθος, υπολογίζουμε ότι μέχρι τα μέσα του 2014 θα είναι έτοιμο στο σύνολό του. Ωστόσο, θα προβλέπονται ενδιάμεσες προθεσμίες και θα παραδοθούν νωρίτερα ορισμένα τμήματα, όπως, π.χ. το τμήμα προς Ελληνικό και αυτό προς την παραλιακή λεωφόρο στο ύψος της Αγίας Μαρίνας.
Εδώ είναι αναγκαίο να επισημανθούν και δύο βασικές συγκρίσεις:
1. Η πρώτη αφορά στα μεγάλης περιβαλλοντικής σημασίας συγκριτικά ποσοστά υπόγειων και επιφανειακών έργων, στο δυτικό μέτωπο του Υμηττού, μεταξύ της σημερινής Αττικής Οδού και των Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής.
Η σύγκριση είναι συντριπτική. Η σημερινή Αττική Οδός έχει το μεγαλύτερο μέρος της υπέργειο, σε ποσοστό 60%, ενώ στους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής, μόλις το 16% είναι υπέργειο.
2. Η δεύτερη αφορά στη σύγκριση μεταξύ προβλέψεων της περιόδου 2001-2003 (φάση προεπιλογής των υποψηφίων χωρίς μελέτες) και σημερινού ολοκληρωμένου σχεδιασμού των Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της περιόδου 2001-2003, η Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, από Α/Κ Κατεχάκη μέχρι Γλυφάδα, ήταν επιφανειακή με ορύγματα και επιχώματα, σε πλήρη αντίθεση με την μελετημένη σήμερα λύση η οποία σχεδόν στο σύνολό της είναι υπόγεια και προστατεύει πλήρως το περιβάλλον του Υμηττού.