ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
Ειδικά Έργα Αντιπλημμυρικής Προστασίας Αττικής Οδού
Γ. Μαχαίρας, Χ. Δαμβέργης, Πολ. Μηχανικοί, Μελετητές Υδραυλικών Έργων
Σαν τεχνικό αντικείμενο, η Αττική Οδός, δηλαδή, η Ελεύθερη Λεωφόρος Ελευσίνας - Σταυρού - Αεροδρομίου Σπάτων, μαζί με τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (με συνολικό μήκος περίπου 70 χλμ.) δεν είναι μόνο ένας μεγάλος δρόμος.
Είναι ένας πολυσύνθετος συνδυασμός τεχνικών έργων, που αναπτύχθηκε στις διαμορφωμένες δομές μιας μεγάλης πόλης σαν την Αθήνα και αναπόφευκτα ενεπλάκη με τα αντιπλημμυρικά έργα του Λεκανοπεδίου.
Η Αττική Οδός έχει χάραξη περίπου κάθετη προς τις βασικές μισγάγκειες του Λεκανοπεδίου και επειδή, στις αστικές περιοχές, είναι σημαντικά ταπεινωμένη σε σχέση με το φυσικό έδαφος, θα μετατρεπόταν η ίδια σε αντιπλημμυρική τάφρο εάν δεν κατασκευάζονταν έργα αποχέτευσης ομβρίων που να συλλέγουν τα όμβρια των ανάντη περιοχών και να τα οδηγούν προς αποδέκτη.
Έτσι η Αττική Οδός αποτελεί στην ουσία τεχνητό υδροκρίτη των ανάντη λεκανών απορροής και τις αποκόπτει από τη φυσική συνέχεια που είχαν μέχρι σήμερα με τα κατάντη τμήματά τους.
Για τον καθορισμό των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας της οδού ο σχεδιασμός έγινε με περίοδο επαναφοράς κρίσιμης βροχόπτωσης 50ετίας, που αποτελεί την καθιερωμένη πρακτική για παρόμοιας φύσης έργα.
Στόχος της παρούσας εισήγησης είναι να συμβάλει στην ενημέρωση για κάποια έργα, τα οποία τουλάχιστον για τα μέχρι τώρα δεδομένα της χώρας μας, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν καινοτομικά.