Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη μέρα του Συνεδρίου για τις Υποδομές
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη μέρα του Συνεδρίου για τις Υποδομές
Στα προβλήματα και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα έργα και οι υποδομές στην τρέχουσα
συγκυρία, αναφέρθηκαν χθες το βράδυ σημαντικοί εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου, μέσα από το βήμα του Συνεδρίου «Επενδύσεις, Υποδομές, Ανάπτυξη», οι εργασίες του οποίου συνεχίζονται σήμερα το πρωί στο ξενοδοχείο Κάραβελ.
Οι σημερινές εργασίες θα ανοίξουν με χαιρετισμό του υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ.Γιώργου Σταθάκη που θα μεταφέρει ο Γενικός Γραμματέας Οικονομίας κ. Μάνος Μανουσάκης, ενώ χαιρετισμό θα απευθύνει επίσης και ο υφυπουργός Επικρατείας κ. Τέρενς Κουίκ.
Στο μεταξύ χθες, οι κατασκευαστικοί φορείς, άσκησαν οξεία κριτική για τη σημερινή κατάσταση που παρατηρείται στον τομέα των έργων με πτώση της επενδυτικής δραστηριότητα και της απασχόλησης και με άμεσο κίνδυνο μίας εκ νέου διακοπής των μεγάλων αλλά και μεσαίων έργων. Από την άλλη πλευρά, τα έργα ΣΔΙΤ, όπως διαβεβαίωσε ο Ειδικός Γραμματέας κ. Νίκος Μαντζούφας, υλοποιούνται κανονικά και χωρίς καθυστερήσεις στις πληρωμές.
Ζαχαρίας Αθουσάκης, πρόεδρος ΣΑΤΕ: Με ευθύνη της Πολιτείας, διαλύονται συμβάσεις έργων.
Σε χρηματοδότες του κράτους, έχουν αναχθεί το τελευταίο διάστημα οι εργοληπτικές εταιρίες, λόγω του ότι δεν υπάρχουν εξασφαλισμένες πιστώσεις, λόγω της ανεπάρκειας του ΠΔΕ και λόγω της καθυστέρησης των διαχειριστικών αρχών, στην προώθηση των πληρωμών. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, έχουν αυξηθεί οι αιτήσεις διάλυσης των συμβάσεων, με υπαιτιότητα της Πολιτείας. Αυτό ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ανωνύμων Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ), κ. Ζαχαρίας Αθουσάκης στο Φόρουμ «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη», περιγράφοντας με μελανά χρώματα τη σημερινή κατάσταση στον τομέα των έργων και υποδομών.
Ο κ. Αθουσάκης πρόσθεσε ότι παρατηρείται μείωση της τάξης του 30% στον αριθμό των εργοληπτικών εταιριών σε μία δεκαετία και έδωσε συγκεκριμένα στοιχεία για την έκταση της συρρίκνωσης που έχει υποστεί ο κλάδος. Το έτος 2006, οι κατασκευές αντιπροσώπευαν το 11% του ΑΕΠ, έναντι ποσοστού 4% σήμερα και οι απασχολούμενοι από 400.000 έχουν μειωθεί σε επίπεδα, κάτω των 150.000.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ, ανά ένα εκατομμύριο ευρώ που διατίθενται σε έργα, δημιουργούνται 39 θέσεις εργασίας και ο πολλαπλασιαστικός συντελεστής ανάπτυξης, με μόχλευση στο ΑΕΠ, είναι σχεδόν διπλάσιος (1,8) για κάθε ευρώ που επενδύεται.
Τέλος, ο κ. Αθουσάκης, διερωτήθηκε με ποιους τρόπους θα βρεθούν πόροι για τα έργα του νέου ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) και ζήτησε από την Πολιτεία τη θέσπιση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου που θα εξασφαλίζει απόλυτα διαφανείς και ανταγωνιστικές συνθήκες, τη δημιουργία ενός εθνικού συστήματος τιμολόγησης των έργων, τα οποία θα πρέπει να ξεκινούν μόνον αφού έχουν διασφαλίσει το τρίπτυχο: ολοκληρωμένες μελέτες, ανασκαφές και απαλλοτριώσεις.
Γιώργος Συριανός, πρόεδρος ΣΤΕΑΤ: Ελπίζουμε σε δίκαιη λύση για τις συμβάσεις παραχώρησης
Οι αυτοκινητόδρομοι και τα μεγάλα έργα παραχώρησης δημιουργούν αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη, ανέφερε στη δική του παρέμβαση, ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ (ο Σύνδεσμος που εκπροσωπεί τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες) κ. Γιώργος Συριανός. Αναφερόμενος ειδικότερα στις αναδιαπραγματεύσεις των συμβάσεων παραχώρησης, στις οποίες είχε αναφερθεί νωρίτερα από το βήμα του ιδίου Συνεδρίου ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες, εξέφρασε την ελπίδα ότι μέσα από έναν γόνιμο διάλογο που ήδη διεξάγεται, θα δοθεί μια δίκαιη λύση.
Ο ίδιος, τόνισε την ανάγκη να σεβαστεί το κράτος τις οικονομικές υποχρεώσεις του, προκειμένου να αποφευχθεί μια νέα διακοπή των μεγάλων έργων με ανυπολόγιστες συνέπειες.
Όπως εξήγησε, η κρίση δεν επέτρεψε να προχωρήσουν τα έργα όπως προγραμματίστηκαν. Κι επισήμανε, ότι στα έργα παραχώρησης, υπάρχουν προβλέψεις για καταβολές του δημοσίου, εντός χρονικών ορίων. Αν δεν γίνει αυτό, είπε ο κ. Συριανός, οι τράπεζες θα διακόψουν την χρηματοδότηση, σε μια περίοδο ιδιαίτερα κρίσιμη για τα έργα που θα πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουν. Πρόσθεσε δε, ότι ενώ οι σχετικές αποφάσεις πληρωμής αναρτώνται στη Διαύγεια, αλλά όταν φτάνουν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, δεν υλοποιούνται.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ απέρριψε την άποψη σύμφωνα με την οποία, «τα διόδια στην Ελλάδα είναι τα ακριβότερα του κόσμου», χαρακτηρίζοντάς την, ως «μύθο». Επικαλέστηκε στοιχεία έρευνας σύμφωνα με την οποία το αντίτιμο των διοδίων στην Ελλάδα είναι κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, κάνοντας σύγκριση με την Πορτογαλία και την Ισπανία.
Ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ επέμεινε επίσης στο ρόλο των μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών στην ανάπτυξη, που σκοπεύουν να αναδείξουν σε μία περίοδο κατά την οποία, είπε, κατηγορούνται αδίκως.
Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος Hellastron: Η διεθνής τάση είναι, «ο χρήστης πληρώνει».
Στα πλεονεκτήματα των έργων παραχώρησης αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Φορέα Ελληνικών Υποδομών και Οδών με διόδια (Hellastron) κ. Βασίλης Χαλκιάς, επιμένοντας ιδιαίτερα στο υψηλό επίπεδο υπηρεσιών, στη συντήρηση, στην ανάληψη κινδύνων σχετικών με το κόστος ζωής του έργου αλλά και στις σημερινές οικονομικές συνθήκες που τελικά ευνοούν την ανάπτυξη μεγάλων έργων με τη μέθοδο της παραχώρησης ή με Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Ο κ. Χαλκιάς παρουσίασε επίσης το δίκτυο ηλεκτρονικών διοδίων που διαθέτει σήμερα η Ελλάδα αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι από πέντε έργα το 2014 δημιουργήθηκαν 50 εκατομμύρια συναλλαγές, ενώ αύριο αυτές μπορούν να διπλασιαστούν για να προσθέσει ότι η κυρίαρχη τάση διεθνώς στην ανάπτυξη των οδικών υποδομών, είναι η αρχή ότι ο χρήστης πληρώνει.
Σε σχέση με τις εξελίξεις στον τομέα των συμβάσεων παραχώρησης ο κ. Χαλκιάς ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί, δεν μπορούν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη. Παρουσίασε δε αναλυτικά, την ενιαία λειτουργική πλατφόρμα στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους στα πλαίσια της οποίας δημιουργήθηκε ο νέος φορέας Οδικές Υποδομές και Οδοί με διόδια, Hellastron. Στο νέο αυτό φορέα συμμετέχουν οι εταιρίες, Αττική Οδός, Γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου, Εγνατία Οδός, Νέα Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας.
Νίκος Μαντζούφας Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ: Τα έργα ΣΔΙΤ υλοποιούνται κανονικά
Στο υπό υλοποίηση πρόγραμμα Έργων με Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, αναφέρθηκε ο Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ κ. Νίκος Μαντζούφας, για να προσθέσει ότι τα συγκεκριμένα έργα, υλοποιούνται σύμφωνα με τον προγραμματισμό και χωρίς καμία καθυστέρηση στις πληρωμές από πλευράς δημοσίου. Τόνισε επίσης ότι συνεχίζεται η διαδικασία ωρίμανσης νέων έργων κατάλληλων για να υλοποιηθούν με ΣΔΙΤ καθώς η σχετική διαδικασία απαιτεί αρκετό χρόνο.
Ο κ. Μαντζούφας, υπενθύμισε τις επτά συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 465 εκατομμυρίων ευρώ που υπογράφηκαν το 2014 και βρίσκονται σήμερα σε πλήρη εξέλιξη, αλλά και στα 5 έργα διαχείρισης απορριμμάτων που εκκρεμούν με προσωρινούς αναδόχους εκτιμώμενης αξίας 320 εκατομμυρίων ευρώ, όπως επίσης και τους διαγωνισμούς για 4 νέα έργα ΣΔΙΤ που είναι σε εξέλιξη.